diumenge, de juliol 20, 2008

SENTO CURIOSITAT - BONDIA 08/07/08


LA BATALLA DE SANT JULIÀ.

CONTENDENTS:

Ja va començar fa uns dies una batalla que pot ser molt cruenta, la batalla per la variant de Sant Julià de Lòria. El nou vial que segons uns: ha de solucionar tots els problemes circulatoris del país, o al menys una gran part. I segons uns altres: tampoc n’hi ha per tant i ja podem anar “tirant” com estem.
Aquesta batalla no ha estat finalment entre el Grup Rocafort (la Plataforma de ciutadans que va despertar una mica tard) o la parròquia de Sant Julià contra el Govern d’Andorra i el Comú Lauredià.
La batalla s’ha disputat finalment, entre el nostre Govern i Sindicatura, entre els nostres Consellers, o a dins del mateix grup Liberal. Encara que de moment pugui semblar que ha estat aturada, tinguin per fet que la batalla continuarà.

CAUSES:

La causa o les causes de la batalla no han estat, ni pel possible impacte ambiental, ni per la necessitat o no de disposar d’aquest vial, ni per la seva urgència, ni per la forma com s’ha de construir. La causa veritable ha estat econòmica.
El Sr. Jordi Jordana ho explica diferentment, ho veu d’una altra forma : “tot el grup vol aquesta obra. I volem que es faci. El problema es la manera”.
A la manca de diners, l’intitula “manera”.
Perquè el principal problema no es la necessitat del vial, la forma de pagament, en peatge encobert o en crèdit extraordinari.
El principal problema es que no hi ha diners per pagar el vial.
Val a dir també, que en poc temps, hem passat de un cost, per construir dues de les quatre parts de l’obra, de 40 a 52 milions d’euros. L’any 2.004 el cost total de l’obra era de 42 milions aproximadament. L’any 2.010, no tinc ni idea de quin serà el cost.

SISTEMA ALEMANY:

Aprofito l’article per exposar un dubte. Quant se’ns parla de sistema alemany, que ens volen dir ? Em sembla que en aquest concepte tampoc es posen d’acord. I ells mateixos no el tenen gaire clar.
“Pagament al final de l’obra, quant estigui acabada.”
Aquesta es la definició que ens va donar un Ministre.
Quotes escalonades : La primera mes cara i baixant mes a mes (o any a any potser en el nostre cas ?).
Aquesta definició es la que he trobat a Internet.
O be “mètode alemany de construcció de túnels” ? Mitjançant galeries independents.
Aquesta es la que em va semblar entendre al principi, d’un altre Ministre.
Algú sap exactament de que ens parlen ?
O es que algú va treure el tema, ningú sap de que va, i els demés s’han afegit al “carro” sense saber de que es parlava ?

ALTERNATIVES:

Descartada ja, la possibilitat d’un sol túnel de cap a cap de la parròquia, que era la idea mes encertada. Ja ens varen deixar clar que això no ho volien, el que no ens varen deixar clar es el perquè no ho volien.
De totes maneres ja no em preocupa massa, doncs encara menys ho podríem pagar.
Tal com esta la “caixa” en aquests moments, potser que amb un carril addicional reversible a l’avinguda Francesc Cairat, eliminant l’aparcament dels vehicles en una banda del vial ja en tindríem prou per anar “tirant”, i a un cost bastant mes baix. Això si, posant per exemple algun aparcament, en alguna zona ja expropiada, mes que res per aprofitar l’ocasió. Fins i tot es podria fer un jardí, un parc infantil i alguna que altra instal·lació mes. El “McAuto” ja esta previst i atorgat, en plena rotonda, en terrenys també expropiats, però no em molesta en absolut.

CONCLUSIÓ:

Espero que aquesta batalla no deixi víctimes, que no calgui la intervenció de cap “força” estrangera. El que em sobta mes es que després de tants anys de tenir a la parròquia laurediana com el “cul” d’Andorra, ara estigui tothom tan preocupat amb nosaltres. O potser tant sols els que els preocupa es fer cua quant han de marxar el cap de setmana...
Tanta urgència, prioritat, indispensabilitat... Em fa sospitar. No serà que hi ha alguna “cosa” mes al darrera d’aquest tema ?

Atentament,

Miquel CALSINA GORDI.