dimarts, de juliol 01, 2008

SENTO CURIOSITAT - BONDIA 01/07/08


EIXAMPLAMENT A LA MARGINEDA.

El Consell de Ministres va acordar ja fa uns quants dies, la licitació de la segona fase d’eixamplament i rectificació de la carretera CG1.
Pensava que ja havien oblidat el tema, per motius econòmics, però en data 26 de Juny, descobreixo que ja han procedit a la seva licitació.
En altres paraules, que volen posar un carril mes al tram que va des de la Margineda fins a Aixovall. Dos carrils de pujada i dos de baixada. No ens diuen però quants de reversibles, quants de carril bus, si hi haurà carril bici, o si hi farem un carril especial per als vehicles Ministerials.
Dit així, eixamplament i rectificació, queda molt bé, però si afegim a la frase, que tot plegat ens pot costar 5,2 milions d’euros, ja no queda tant bé, i fa més aviat una mica de por. L’anterior eixamplament ens va costar 900.000 euros, si no recordo malament. Tant s’ha disparat l’IPC ?
No és el que ens diuen cada any des de Finances, encara que reconeixen que cada cop esta pitjor.
Ah !!!, es que ara s’ha de “rascar” a la muntanya, fer proteccions, eixamplar el pont...
El que veig es que cada cop tenim menys muntanya, mes cases i mes carreteres.

Penso que ens hem begut l’enteniment.
Al meu entendre, no cal un altre carril en aquest tram. Eliminant el carril bus i fent el carril del mig reversible segons les necessitats ja en tindríem prou, i a un cost de 0 euros pràcticament. Evitaríem també 15 mesos d’obres que al final es convertiran en 30 com a mínim en aquesta zona i evitaríem tots els problemes circulatoris que això comportarà. I potser evitaríem també que el constructor “valent” que ha guanyat la subhasta de la feina, cobri tard, a 40 anys, o no cobri.

El tram de circulació referit, salvant les hores punta i dies festius o de pont, ja funciona correctament. I quant es produeix alguna d’aquestes condicions, aleshores, precisament eliminen el carril bus.
No sé doncs perquè el volem ?
Si quant hi ha molt trànsit s’elimina sempre el carril bus, jo em demano : perquè volem el bus ?. Val mes doncs eliminar-lo definitivament i fer un carril permanentment reversible, i problema solucionat.
Els dies laborables, no caldria tampoc esperar a que l’embús arribi des de Sant Julià fins a la rotonda del “cacahuet” (a la Margineda), per obrir a tots els vehicles el carril bus. Si es fes abans s’evitaria precisament el mencionat embús, o no és així ?

Ens van dir també aleshores des del mateix Consell de Ministres que la variant de Santa Coloma seria intercanviable, totalment reversible entre Sant Julià de Lòria i Andorra la Vella i de pujada i baixada.
Això, sense obres, entenc que vol dir eliminar el carril bus, perquè un carril de pujada, un de baixada i un de reversible fa que el bus “in-exprés” ja no tingui cap carril.
Doncs això ja m’està bé perquè aquesta variant si que funciona correctament. I hauria funcionat molt millor si sempre hagués estat tant de pujada com de baixada.
No cal doncs que esperin a tenir l’altre eixamplament abans mencionat enllestit per fer-ho.
Demà mateix es podria obrir aquest vial en els dos sentits. Tal i com s’ha fet en moltes ocasions quant n’hi ha hagut necessitat. I es que la veritat, deixar tot un sol carril, de baixada, per un bus cada deu minuts i quatre motos mal comptades, ha valgut realment la pena ?

Se’n adonaran alguna vegada des de el Consell de Ministres que hi ha molts diners que ens podríem estalviar ? Que realment hi ha obres que no són tant necessàries ? O que no ho son del tot ? O es que no pensen pagar-ho ? Que també seria una possibilitat ... I encara que es paguin en 40 anys, la solució no es aquesta. Se’n adonaran alguna vegada que si no hi ha diners, moltes obres s’han de deixar córrer. Que si alguna cosa no es pot fer, doncs no es fa.

Penso que ara ja se’n estant adonant, sobretot quan compten la “caixa”. Ara ja ens parlen de retallar, redefinir projectes estratègics, retardar l’obra pública, aturar els peatges a l’ombra...
Queda ara també el tema de la variant de Sant Julià, del que ja en parlaré un altre dia i que portarà “cua”..., de fet ja han començat les “discussions” i els “arreglaments” estranys. I el del túnel dels dos Valires, que ja no es pot aturar, el que no es pot es pagar.

La veritat es que tantes reunions, trobades, estudis, conferències, còctels, assessoraments, canvis Ministerials... Tot plegat, no deixa pensar correctament... Tanta feina junta no pot ser mai bona.

Atentament,

Miquel CALSINA GORDI.