dimarts, d’agost 05, 2008

SENTO CURIOSITAT - BONDIA 05/08/08


LA FESTA MAJOR.

La millor de totes, sens dubte, al nostre país : la de Sant Julià de Lòria. Qui opini el contrari, hauria de demostrar-m’ho amb molt bons arguments.

He de reconèixer que no m’agrada, però no la criticaré, si ens visita tanta gent, per alguna cosa serà... Altres persones, com jo mateix, opten per marxar a la platja i estar tranquils (si poden, es clar, degut a que en molts llocs de la costa, de tranquil·litat, tampoc es que n’hi hagi molta).
Cadascú que faci el que vulgui, o el que pugui, que es el que ha de fer l’immensa majoria...
M’agradaria però, aprofitant que ja ha passat la millor Festa Major d’Andorra, comentar uns altres temes relacionats amb la mateixa :

Tema 1, aparcament.
No disposem de suficients places d’aparcament a la nostra vila per assumir tots els vehicles que ens visiten, i no fem gran cosa per facilitar-lo. No habilitem cap zona “idònia” per aparcar els vehicles, deixant en canvi l’aparcament lliure en zones conflictives, com per exemple la carretera de Nagol. Si generalment, quant no hi ha festes, està prohibit aparcar, deu de ser per algun motiu, o no ? No es podria habilitar alguna zona ja expropiada per altres temes que no venen al cas, per aparcar vehicles ?

Tema 2, soroll.
Una Festa Major es motiu suficient perquè el personal no pugui descansar ? Tant soroll s’ha de fer dins de la vila ? S’ha de permetre que tothom faci el soroll que li vingui en gana ? Les festes privades estant permeses ? Es necessari plegar tant tard ? O tant aviat segons es miri, ja que alguns surten a treballar en aquestes hores ... ? No es cert que molta gent precisament, treballa aquest dies ? I dic soroll, perquè la musica d’un lloc es barreja amb la d’un altre, i es converteix tot plegat en soroll.

Tema 3, circulació.
Una Festa Major exculpa el fet de col·lapsar l’única entrada o sortida que te el nostre país per la seva zona sud ? Sobretot en cap de setmana i en hores punta ?
Aquí, segurament, algú em contestarà que aquest es un dels motius pels que es imprescindible la famosa desviació de Sant Julià. I jo em faré un tip de riure... I no precisament dels meus “amics” del Grup Rocafort (amb “carinyo”).

Tema 4, les voreres.
Ja se que a la nit, mentre dura la Festa, tothom pot circular pel mig de l’Avinguda Verge de Canolich, doncs el trànsit de vehicles esta tallat. Però encara no ha arribat la nit, i ja tenim les voreres plenes de taules..., el que fa que en alguns llocs tinguin que compartir espai vianants i vehicles, cosa que no resulta del tot compatible...

Tema 5, el vandalisme.
Em resulta sorprenent que pugui existir gent que aprofita les festes per treure a la llum el seu costat “salvatge, vàndal”. Que s’hagin de treure de la via publica totes les jardineres, tapar els parquímetres, desmuntar bústies, eliminar tots els elements decoratius... per culpa dels vàndals, en un país tradicionalment tranquil com el nostre, vol dir que alguna cosa no acaba de funcionar. D’aquí que, em sembla perfecte el control de la policia en la Festa Major. No em queixaré mai del control policíac.

Tema 6, els “pipi-me’n”.
De molt mal gust he trobat els sanitaris per home a l’aire lliure i al descobert, que he vist aquest any en un aparcament privat al centre de la vila i orientats al centre del carrer, amb el que fa pipi d’esquenes, es clar... Tant “gossos” som que hem de fer “pipi” davant de tothom ? Son per controlar que tothom “apunti” be i al lloc adequat ? Em recorden els automobilistes que paren al costat de la carretera i fan les necessitats a la vora del seu vehicle. Em recorda també que les senyores ho tenen mes “complicat”, el mateix “problema”.

Tema 7, la resta de l’any.
Aquest darrer tema es el que mes hem “ratlla”. Sant Julià de Lòria, la resta de l’any, i salvat alguna “fireta” o “farseta” aïllada, pràcticament no existeix. Ningú ens visita, ningú s’apropa als nostres bars, restaurants, comerços...
Ni la mateixa gent que viu a la nostra parròquia passeja per la vila. Que passa, la resta de l’any ?
Hi ha quelcom que no hem acabat d’encertar a Sant Julià... I es donar vida a la parròquia. Potser si ens preocupéssim mes del Centre i menys de Naturlàndia, trobaríem la manera d’atraure visitants...

Que tindrà la nostra Festa Major ?

Atentament,

Miquel CALSINA GORDI.