dimarts, de maig 29, 2012

DIARI D'ANDORRA - PLAÇA LAURÈDIA

LA REMODELACIÓ DE LA PLAÇA LAURÈDIA. “Perplex”, aquesta és la paraula que defineix com m’he quedat amb l’anunci de la remodelació imminent (de fet, ja ha començat) de la plaça Laurèdia. Era del tot previsible, necessària i imprescindible. Però no em queda del tot clar alguns dels seus “detalls”. Com algú ha comentat ja (vegis comentaris a la web del diari d’Andorra), una plaça que deixarà precisament de ser plaça, per convertir-se en un “entramat” de vies, rotonda, entrades i sortides, zones “semi” verdes de difícil accés, desviacions impossibles que provocaran més caos circulatori, vials ràpids, vials lents, encreuaments... i la presència segura (sinó és així, ja “patirem”) permanent d’un o més agents de circulació per intentar evitar ensurts, o que algú es perdi i no trobi l’accés al Tobotronc. Per cert, a qui pertoqui : s’ha de deixar més espai als autobusos per a poder efectuar les maniobres. Tocar el “xiulet” no serveix de res... Obviaré en aquest escrit si era més útil, o no, un sol túnel de cap a cap de la parròquia, tal com estava previst inicialment (parlo de fa uns quants anys...). Obviaré també l’abstenció a la votació del Consell General del “nefast” Partit polític R.D. (Res Definit, per a més detall, o per si algú no ho recorda), que va fer possible la construcció de “mitja” desviació, totalment inútil. Obviaré també si actualment és necessària o no aquesta desviació. Obviaré també les obres que ara mateix ens estan complicant la vida cada dia a tots els conductors que ens desplacem de Sant Julià a Andorra la Vella o “viceversa”, amb “rampes” que no duran enlloc, doncs van dirigides a túnels que no es construiran. Obviaré moltes “coses” més que ja no val la pena comentar, doncs el “pastel” ja el tenim “servit” al plat i cada dia ens en hem de menjar una “miqueta”. Obviaré també plataformes de protesta veïnals que han quedat en un no res. Em centraré tant sols en diversos “aspectes” de com quedarà la ja famosa ex-plaça i el seu contorn, que no tinc molt clars : Tindrem un vial central amb dues zones peatonals, a banda i banda. Dit així queda molt “bonic”, però a veure qui és el “guapo” que s’atreveix a creuar els vials per accedir a dites zones peatonals, jugant-se la vida. Tindrem una nova rotonda (i van...), aquesta, val a dir (al menys, això espero), amb més visibilitat que la del Kilòmetre zero (no tot ha de ser negatiu...). Rotonda que pot ser un caos circulatori, amb els vehicles que vulguin accedir a la carretera de la Rabassa, per anar a Naturlàndia a veure els ossos bruns o a enganxar-se un peu al Tobotronc, o a la carretera de Nagol (per visitar-me a mi, o al Sr. Albert Pintat, per posar dos exemples). Tindrem un tram amb tres carrils, des de la ex-plaça Laurèdia fins a la rotonda del riu d’Aubinyà (que penso és la que es troba just abans d’arribar a Can Pintat. Perdó, al Sant Eloi). Sense oblidar l’enllaç amb la carretera de Fontaneda, a la espera de finalitzar la desviació de Sant Julià amb els trams 1 i 2. Que curiosament, estan previstos després dels trams 3 i 4 (aquí, les coses es fan al revés. Perquè serà ?). Precisament, aquesta era la solució amb menys cost sense necessitat de túnels i rotondes i altres “invents”, per resoldre la circulació actualment a Sant Julià. No caldria actualment res més. Aquest tram eliminarà 57 places d’aparcament... Tampoc seria massa problema aquest fet, encara que afegíssim les places d’aparcament eliminades per col·locar terrasses de bars obertes tot l’any. Val a dir que aquest tema no em molesta en absolut, tot el contrari. El que em sorprèn molt és que ens diguin que s’habilitaran 117 noves places d’aparcament al tram entre la ex-plaça Laurèdia fins a Aixovall. No sé pas on ? Potser a sobre del riu ? Potser sobre les voreres ? (on per cert ja s’aparca actualment). O potser a les Arades on hi ha un terreny amb gasolinera inclosa, amb edificació inclosa, que no serveix absolutament per a res, tot tancat. Això si, amb la demanda de més de 30.000 euros de lloguer mensuals (es veu que és millor no cobrar 30.000 euros, que cobrar quelcom si es lloga adequadament). O potser un pàrking a les botigues Molines, ja tancades o als garatges adjacents ? Curiós... aquesta “idea”, si és que per aquí van els “trets”, ja la dúiem uns quants al programa electoral de les comunals del 2.003 : negociar i parlar amb els propietaris i fer quelcom adaptat a les necessitats... Tampoc em posaré amb aquests temes, doncs és una qüestió privada i cadascú és lliure de deixar de guanyar diners com cregui més convenient. Tindrem tot un edifici (l’edifici Riera) que quedarà totalment aïllat de la població (si no ho esta ja). Per aquells que no el coneguin, és aquell edifici que va substituir una illa (s’anomenava així perquè el riu passava a banda i banda), una zona on molts anàvem a jugar de petits, que va desaparèixer per la construcció indiscriminada i especuladora de èpoques ja passades... Aquest edifici disposarà davant seu d’una via ràpida de sortida d’un túnel, sense semàfors i sense passos de vianants, amb dues sortides de garatge incloses (mare meva, quin perill...). Tindrem també una sortida cap a l’estat espanyol des de la carretera de Nagol (que no carretera de Certés, no entenc perquè l’han anomenat així) que haurà de girar a la dreta (direcció Andorra la Vella), girar després a l’esquerra pel carrer Bonaventura Riera (és el que passa al costat del parc infantil, sense “carpa” inclosa actualment), amb un gir a l’esquerra per l’Avinguda Rocafort que va ser anul·lat fa temps per la seva perillositat i que pot ocasionar un altre caos circulatori, amb una mini rotonda que quedarà “exposada” just al mig del carril bus, que ja ha quedat anul·lat. Penso que molt aviat però, ens faran pujar a girar a tots a la rotonda de les Arades ( i sinó, al temps...). Resumint, Tot plegat, un “xurro” com una catedral. Atentament, Miquel CALSINA GORDI.