diumenge, d’octubre 01, 2006

carril bus

RAONS PER ELIMINAR EL CARRIL BUS.

Sortirem de Sant Julià de Lòria direcció Andorra la Vella, i farem el recorregut del bus exprés fins a data d’avui.

1. Plaça Laurèdia : Quan el semàfor es troba en funcionament, tot rutlla be i sense perill, però amb molt de trànsit s’ha d’eliminar. Si es posa en intermitent sense agents de circulació, girar direcció Espanya significa jugar-se la vida. Perquè funcioni sense perill es necessiten com a mínim dos agents de circulació. Un de sol es torna boig.
2. Primera parada: davant de la “Volvo”, els autobusos s’acumulen a totes hores i no hi caben, i a vegades en surten varis alhora, i a mes sense passatgers. A les 8 del matí sembla un formiguer de gent i de vehicles.
3. Sortida de Sant Julià: per un sol carril i pel centre de la població, juntament amb els vehicles particulars i amb la majoria de parades ocupades per camionetes, un caos circulatori fins pogué sortir de la població.
4. Rotonda del formatge: a la sortida de la vila. A veure qui passa primer, si el que va pel centre o el que puja per l’Avinguda Rocafort. El mes valent guanya. Baixant guanya el bus quan canvia de carril. I les furgonetes de la “vaca”, sempre guanyen.
5. Rotonda d’Aixovall: aquí el tema s’ha arreglat una mica, abans era l’embús mes gran de tota la via. Però vigilin quan la passin amb el bus, s’acostuma a fer un sol carril. La senyalització del bus de baixada es penosa i els turistes ni tan sols ho saben. Via de turistes doncs, enlloc de carril bus.
6. Entrades i sortides varies: de les “benzineres”, d’ automòbils Pyrenées,... s’han de fer totes pel carril bus, impossible passar directament al carril vehicles, amb el perill que això comporta, i amb l’agreujant de que si t’enganxa la “poli”, multa al canto.
7. Cacauet de la Margineda: aquí hi tenim de tot: Una sola parada bus a l’esquerra, tant de pujada com de baixada, cap pas de vianants, autobusos que fan tota la volta, vehicles que canvien de carril, centenars d’alumnes a la parada, esperant...
8. Nou vial de la Margineda: sense carril de baixada, perquè ?, es puja però de meravella, mirant de no atropellar cap obrer al pont de Madrid. Amb voreres de 4 metres, perquè ?.
9. Rotonda del bon racó: aquesta fa riure i tot, has de passar de canto, tort, pel mig, mirant de no enganxar-te amb el bus, de no menjar-te cap senyal.
10. Tornem a les entrades a magatzems varis: han quedat aïllats, ja poden buscar un altre emplaçament si no volen perdre la clientela.
11. Estadi municipal + bandes anti velocitat + semàfor estudiants Lycée + autocars estudiants + bus = embús.
12. Rotonda de la Comella (pont de Tobira): encara recordo amb nostàlgia, quan era l’única rotonda del país que funcionava. Ara s’ha convertit en un autèntic tap, on es concentren 2 carrils bus i dos carrils vehicles mes l’encreuament.
13. Rotonda de l’estació d’autobusos: l’altre tap del país. Aquí ja no saps per on anar, qui te prioritat, qui te mes pebrots per passar primer, l’agent de circulació ha desaparegut... On està el famós pas subterrani ?, perquè no es va fer ?... misteris de propietaris ?...
14. Torna a canviar de costat el carril bus, camions aparcats front l’Andorra 2000, taxis, vehicles particulars aturats als dos costats, semàfors cada 5 metres... un altre caos circulatori.
15. El preu abusiu del bus: no apte per a treballadors. I la mitjana d’usuaris, 1.000 ens diu el nostre Govern. Sembla molt !!!, doncs no, es una mitjana de dos passatgers per bus.
16. Poden afegir les raons que creguin convenients i que a mi se m’han oblidat.
17. SOLUCIÓ : UN TRANVIA.


Atentament,

Miquel CALSINA GORDI.