dimarts, d’agost 11, 2009

SENTO CURIOSITAT (BONDIA) - PUBLICITAT VS REALITAT


PUBLICITAT VS/ REALITAT.

Que la publicitat no va “lligada” amb la realitat, ho sap molt bé tothom, no cal ser un expert. La publicitat acostuma a exagerar les “coses”, a donar una imatge “irreal” de tot plegat. Generalment, la publicitat resulta gairebé sempre enganyosa ( i alguns cops, fins i tot fraudulenta).

A Sant Julià de Lòria, en tenim un clar exemple d’aquest tipus de publicitat. I no tant sols dins del nostre país, o al canal “especial” de televisió de Cable Mútua “Lòria”, sinó que també fem publicitat als països veïns que no es correspon amb la realitat.

Posaré tant sols dos exemples per explicar el perquè de la meva afirmació. Un de molt recent i un altre que ja fa dies que porta “cua”.

L’exemple molt recent és el de la Festa Major.

Presumim de tenir la millor Festa Major d’Andorra, la “publicitem” i estem orgullosos de que així sia. No diré que no sigui la millor de totes, al menys pel que fa a afluència de “personal”. Però penso que no la podem “assumir”, sobretot pel que fa referència al problema de l’aparcament.
Amb una parròquia, la pitjor equipada pel que respecta a l’aparcament, no podem col·lapsar de la manera que ho fem el país i la parròquia.
Que són 4 dies a l’any ? No, aquesta excusa no hem serveix.
Els residents a la parròquia tenim dificultats per arribar a casa nostra, no podem entrar als nostres garatges, no podem circular. La majoria estem treballant encara que sigui “festa” i no ens podem desplaçar amb el nostre vehicle. Els dies de la Festa Major, l’aparcament és “lliure”, fins i tot als llocs on resta prohibit “parar”, que no “estacionar”. Per exemple, a la carretera de Nagol, si els senyals són de prohibit “parar”, no estant posades perquè si. Deixant “estacionar” per la Festa Major, impedim el pas en un dels dos sentits de circulació, amb els col·lapses i problemes que això comporta. És el caos total, que no “compensa” el fet de que “tot si val” per tenir una bona “festa”.
Un altre problema mal resolt és la manca de respecte envers molta gent a l’hora de planificar els actes de la festa.

M’explico:
No és el mateix el “libre abedrío” nocturn amb els joves, que ja estant acostumats a tot, sense que els importi beure en vasos de plàstic, menjar en qualsevol lloc, passar hores i hores de peu, fer les seves necessitats en qualsevol racó ... Amb que la gent més gran no es pugui asseure en una miserable cadira per escoltar tranquil·lament les havaneres, amb la excusa de que “estem en crisi”. Amb la quantitat de empleats de que disposa el nostre Comú, no és tant difícil, ni car, comprar cadires i posar-les a disposició de la gent més gran que no pot estar tota la estona dempeus. No fa masses anys, recordo que la Comissió de Festes, de la que jo mateix en formava part, ho fèiem “tot” i sense “cobrar”.
Aquesta “publicitat” de la nostra “festa” no es correspon gens ni mica amb la realitat de la mateixa.

Un altre exemple és el del Tobotronc i Naturlàndia (aquí la publicitat costa més diners).

Publicitem el tobogan alpí més gran de Europa, el fabulós camp de neu i les activitats d’estiu, amb atraccions espectaculars i “novedoses”. Però no hi tenim el personal qualificat, necessari, imprescindible... Per atendre als nostres clients.

M’explico de nou :
Anunciem repetidament unes activitats a Naturlàndia excepcionals, no diré que no. Però la realitat és que quant els nostres clients arriben a la zona en qüestió, es troben amb un servei que no té res a veure amb l’oferta “publicitada”.
Es troben mal atesos, fins i tot amb “mala educació”. Els caps de setmana estiuencs, sense el personal suficient i adequat, amb els lavabos tancats, el restaurant tancat, la guixeta de venda de tiquets del Tobotronc tancada, males “cares” i respostes del “personal” de molt mala educació.
Si els responsables de Naturlàndia no volen treballar els caps de setmana estiuencs, que es busquin una altra feina. Si es “contracta” gent jove per treballar, encara que siguin de la mateixa família dels responsables, s’han de comprometre també a treballar els caps de setmana. Si més no, els caps de setmana, sobretot a l’estiu, algun “responsable” ha de estar present a les instal·lacions de Naturlàndia.

En definitiva,

Estem fent una publicitat enganyosa del nostre “producte” turístic. Fem inversions exagerades en construcció, en publicitat, en “fantasmades” andorranes i després no sabem respondre amb la feina “ben feta” ni amb la conseqüent feina en comparació amb la publicitat efectuada.

Conclusió,

Que volem a Sant Julià de Lòria ?
Turisme, tant si com no, amb publicitat enganyosa ?
A l’estil de molts llocs on els importa un rave si els turistes queden satisfets o no, perquè sempre en vindran de “nous”, o fidelitzar un turisme de qualitat ?
Ens estem equivocant, penso que no estem actuant de la manera correcta. La publicitat és necessària i no s’ha de escatimar en despesa publicitària per obtenir turisme. Però si no responem de manera adequada a aquest turisme, si no els donem allò que estem anunciant, els perdrem.

Si, forçosament els lauredians hem hagut d’acceptar les inversions desorbitades a Naturlàndia, les despeses de personal innecessàries a la nostra parròquia en matèria de “personal”... I totes les “bestieses” que s’han fet fins ara a la “part alta” de la parròquia. Ara mateix, en demanem “resultats”. I no tant sols econòmics, sinó “resultats” en la satisfacció dels nostres visitants.

I en aquests moments, he de dir que la satisfacció dels nostres visitants no la tenim.
Podran passar un “moment” increïble en la baixada, o pujada, al Tobotronc, Però si els demanen si han estat ben atesos, ens contestem que NO.

Definitivament,

A Sant Julià de Lòria no estem oferint un servei que es correspongui amb el que estem publicitant.

I d’això, jo en dic :

FRAU.

I espero que aquesta mena de frau, algun dia estigui perseguit i condemnat.

Atentament,

Miquel CALSINA GORDI.

1 comentari:

Salvador ha dit...

Només a Sant Julià de Lòria?